Ik ben filmmaker en fotograaf. Ik woon in de Oosterparkbuurt in Amsterdam en kon daar tot mijn geluk een montagehok/photoshop shed in mijn achtertuin bouwen.
Mijn werkterrein is de culturele sector. Ik werk vooral veel in het theater, ik maak videoregistraties, trailers en teasers van voorstellingen. Daarnaast maak ik regelmatig andere korte films die in of rondom de voorstelling worden vertoond. Ik film ook buiten de theaterwereld, vaak zijn dat portretten van bijvoorbeeld een kunstenaar, een organisatie of een onderwijsinstelling. Tot slot maak ik ook publiciteitsfoto’s.

De ontmoeting tussen het ‘kunstwerk’ en het publiek, op dat grensvlak, daar schuurt en knettert het, daar is het te halen, daar wil ik zijn! Ik zet die kortstondige ontmoeting om in een beeld dat recht doet aan de magie van dat moment. Ik verbeeld de verbeelding en maak wat vluchtig is blijvend.

En juist op dit moment, nu theaterbezoek wat minder vanzelfsprekend is, is mijn werk misschien wel urgenter dan ooit te voren. Film en fotografie kunnen als geen ander helpen om de vertaalslag te maken van ‘live’ naar ‘online’. Het is spannend en interessant om daar, afhankelijk vd voorstelling, met elkaar een vorm voor te vinden.

Ik geniet ervan dat er in film al net zoveel disciplines samenkomen als in het theater, en aan de periode dat ik zelf veel optrad heb ik een flinke DIY-mentaliteit overgehouden. Camera’s, lenzen, recorders, lichten, mics, computers of software; ik schaf het aan en bekwaam mezelf erin. Filmmaken is verslavend; kadreren, belichten, focussen, camera-handling, geluid en dan als klapstuk de montage.

Tijdens draaidagen ben ik zoveel mogelijk een Fly-on-the-wall. Zelfvoorzienend maar waar nodig assertief. Hectiek en intensieve samenwerking worden tot slot gevolgd door een aantal dagen eenzame opsluiting. Wanneer ik monteer is het geluid vaak leidend. Het lijkt, wanneer het lekker loopt, erg op muziek maken. Eigenlijk is een voorwaarde voor zowel puik camerawerk als een fijne montage dat ik in een ‘flow’ kom terwijl ik aan het werk ben. Het materiaal wijst dan de weg. Zoiets is het echt.

Hieronder noem ik een aantal gezelschappen, organisaties en eigen projecten die van groot belang zijn (geweest) voor de ontwikkeling van mijn werk.

Toneelgroep Oostpool | 2014 – Nu
Sinds september 2014 maak ik voor Toneelgroep Oostpool uit Arnhem registraties, trailers, teasers en ‘inleidende’ films. Die laatste begeleidt de inleiding van een dramaturg voorafgaand aan een voorstelling en gaat in op haar ontstaansproces. Het motto van Oostpool is ‘Hoe nu mens te zijn?’ en dat vertaalt zich in het delen van persoonlijke verhalen in een voortdurende ontmoeting met het publiek. Ze maken prachtige voorstellingen en ik voel me er als een vis in het water. September 2019 heb ik op verzoek van artistiek directeur Marcus Azzini de korte dansfilm All Over | Acts of Love geschoten op locatie in het Rijksmuseum.
Adelheid+Zina | Female Economy | 2009 – Nu

Begin 2009 ben ik tot mijn grote geluk ‘ingelijfd’ door Adelheid+Zina, een theatergezelschap onder leiding van Adelheid Roosen. Ze bestaat uit makers vanuit verschillende culturen en disciplines, haar repertoire bestaat uit levensverhalen van wijkbewoners en haar podium is de straat in de wijk. Het klikte meteen en was de start van een jarenlange intensieve en vruchtbare samenwerking. Datzelfde jaar heb ik voor Adelheid de documentaire Mam geschoten en gemonteerd.

Theater Sonnevanck | 2014 – Nu

Ik werk altijd met enorm veel plezier voor Theater Sonnevanck uit Enschede. Ze maken veelbekroond jeugdtheater en ik verzorg sinds september 2014 de registraties en trailers van hun voorstellingen.

Art Partner | 2012 – Nu

Art Partner zet kunstenaars aan het werk met en in het bedrijfsleven, bij organisaties en instellingen. Het is hun droom dat het binnen organisaties normaal én noodzakelijk gevonden wordt om altijd één of meerdere kunstenaars in huis te hebben. Dat is een fijn idee en Art Partner is dan ook een fijne opdrachtgever. Ik heb films en fotoseries voor hen gemaakt bij onder meer het VUmc (op uitnodiging van kunstenaar Lina Issa) en KPMG.

Cascoland | 2004 – Nu

Cascoland is een internationaal netwerk van kunstenaars, architecten, ontwerpers en performers. We ontwikkelen samen interdisciplinaire interventies in de publieke ruimte. Sinds 2004 hebben we een flink aantal projecten gedaan in Afrika, Centraal-Azië en Zuid-Amerika. Het zijn eigenlijk iedere keer weer fantastische trips vol avontuur, chaos en improvisatie die me de kans bieden om op een heel andere manier werk te maken dan in Nederland.

Major B | 2003 – 2010

Van 1995 tot 2003 was ik zanger van de garagerockband Dexter. Veel toeren (in Europa en de VS) betekende continu schakelen tussen de rol van poseur en voyeur. Ik was een performer die de hele dag als een gek liep te fotograferen. In de loop van die jaren werd ik steeds nieuwsgieriger naar gereedschap waarmee ik mijn twee grote liefdes ‘beeld’ en ‘geluid’ kon combineren; zo omarmde ik de videocamera en ontstond Major B.

In ‘one-man band’ Major B versneed ik mijn eigen foto- en videowerk met analoge, obscure audiosamples en ‘gevonden’ videomateriaal. Ik zette deze audiovisuele shuffle op een dvd en trad op in het licht van de beamer. De projectie werkte afwisselend als volgspot of camouflagepak. Het ‘live’ versmelten van video en performance stelde me in staat om fotografie en videowerk op poppodia te presenteren maar ook performances te doen in musea.

Fotografie | 1996 – 2010

Tijdens mijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (1990-1996) bleek mijn interesse in de podiumkunsten en fotografie bleek de constante factor. Na het behalen van mijn propedeuse bij Theatervormgeving en een uitstapje naar Autonoom ben ik uiteindelijk afgestudeerd aan de afdeling Fotografie.

Mijn foto’s zijn momentopnames uit het dagelijks leven die vertellen over mensen of dieren en hun ontmoetingen. Het verbaast me hoe absurdistisch en geregisseerd de werkelijkheid kan lijken en ik benadruk dat graag door mijn beelden zorgvuldig vorm te geven. Ik wil het gewone er uitzonderlijk uit laten zien.